Totul despre platformele DSP (Demand Side Platforms)

1438
Totul despre platformele DSP Demand Side Platforms

Citește și află totul despre Demand Side Platforms (DSP), ce sunt, cum funcționează și care sunt cele mai bune platforme din această categorie.

DSP (Demand Side Platform) este un program software care este folosit de agențiile de publicitate pentru achiziția de publicitate digitală (reclame, bannere, conținut audio/video etc) pentru anumite piețe de la mai mulți editori. Avantajul este că acest tip de platformă permite efectuarea de cumpărarea de publicitate în mod programat prin optarea pentru un anumit segment de public, cum ar fi, de exemplu, cel care joacă pacanele 777 sau alte jocuri de i-gaming.

Are loc o licitație în timp real pentru obținerea celor mai bune prețuri, ceea ce este în beneficiul agențiilor de publicitate. În cele ce urmează vom discuta despre modul în care funcționează platformele DSP, care sunt caracteristicile acestora și care sunt cele mai bine poziționate DSP-uri la nivel global.

Care este modul de funcționare a unei platforme DSP?

În momentul în care o agenție de publicitate achiziționează conținut publicitar o poate face de pe o platformă individuală (Facebook Ads Manager, Google Ads Manager, etc) sau printr-o platformă DSP care îi facilitează accesul la multiple platforme, ce sunt independente de acestea. Publicitatea programată constituie un proces automat de vânzare și achiziționare de spațiu publicitar.

Agențiile de publicitate vor licita în timp real pentru impresia generată în rândul publicului țintă. Iată cum funcționează acest proces, care poate fi utilizat pentru a face reclamă unei varietăți de activități de la site-urile de cazino România și i-gaming și până la plasarea de produse ale unei platforme de retail online:

  • Compania de publicitate își selectează publicul-țintă și va efectua încărcarea conținutului publicitar pe care urmează să-l publice;
  • Editorii își prezintă pe DSP inventarul de oferte (acesta fiind disponibil prin intermediul platformelor SSP – supply side platforms – și platformelor de schimburi de reclame;
  • Pe baza impresiei generate în rândul publicului-țintă, aceste platforme iau decizia de a trimite oferta de achiziție;
  • Pentru a fi posibilă achiziționarea impresiei, agenția de publicitate va licita în timp real cu alte agenții de publicitate plasând oferte de preț în timp real;
  • DSP-ul va cumpăra dacă suma plasată este cea mai mare, iar anunțurile vor fi publicate pe site-uleditorului.

Trebuie reținut faptul că întreg procesul se derulează cu maximă rapiditate (câteva milisecunde). Se diferențiază de publicitatea digitală manuală, pentru că permite plasarea mult mai rapidă a reclamelor în spațiul virtual. Totodată, nu trebuie confundate cu platformele DMP (Data Management Platforms), care au scopul de a colecta și analiza conținutul publicat de agențiile de publicitate.

Caracteristicile platformelor DSP

Pentru a înțelege și mai bine care este rolul DSP-ului în publicitatea online este nevoie să analizăm care sunt caracteristicile acestui tip de platformă. Printre acestea se numără:

  • Funcția de ofertare – opțiunea care permite plasarea sumelor pentru afișarea anunțurilor în timp real;
  • Serverul de publicare a reclamei – este segmentul pe care se afișează reclamă într-o locație virtuală după finalizarea competiției de licitare;
  • Funcția de interconectare cu alte platforme – în speță este vorba despre opțiunea care îi permite platformei DSP să interacționeze cu alte platforme și programe de software (sisteme de plăți și gestionare și analiza datelor);
  • Interfața de control a utilizatorului – este panoul cu comenzi care îi permite agenției de publicitate să acceseze conținutul de informații stocat pe platforma DSP;
  • Baza de date cu profilurile utilizatorilor – este segmentul platformei care îi oferă agenției de publicitate posibilitatea de a enumera care sunt caracteristicile publicului-țintă, astfel încât algoritmul sistemului să îi ofere cele mai bune rezultate pe baza impresiei create;
  • Baza de date pentru raporturi – este segmentul din platforma DSP care îi oferă agenției de publicitate informații despre nivelul de vizibilitate a anunțurilor, numărul de click-uriși de afișări, precum și date despre conversațiile legate de campanie;
  • Tracker de campanie – opțiunea care îi oferă agenției de publicitate posibilitatea de a urmări modul în care se desfășoară campania și unde sunt afișate reclamele;
  • Funcția de gestionare a bugetului – este opțiunea care îi permite utilizatorului (agenția de publicitate) să își definească limitele bugetului, precum și valoarea cheltuielilor pentru o anumită campanie.

Publicitatea programată se realizează prin:

  • Licitație în timp real – se specifică care este publicul-țintă și limitele bugetului înainte de a începe lupta pentru spațiul de reclamă, iar algoritmul DSP efectuează căutarea în funcție de cât de bine se potrivește o reclamă într-un anumit spațiu;
  • Programare directă – alegerea locației de publicitate se realizează în funcție de caracteristicile acestea și cât de bine se potrivește publicului-țintă. În acest fel, agențiile de publicitate obțin mult mai ușor acces la spațiile din categoria premium.

Printre avantajele oferite de utilizarea platformelor DSP se numără eficiența, economisirea de timp pentru plasarea multiplă de reclamă, personalizarea reclamelor prin plasarea în locații optime și un nivel mult mai mare al atingerii publicului-țintă.

Top DSP-uri în 2021

În afara platformelor Facebook Ads Manager, cât și Google Ads Manager, lista DSP-urilor care se numără printre cele mai bune opțiuni în 2021 include:

  • Media Math;
  • Choozle;
  • Tube Mogul;
  • RevX;
  • Amazon Advertising Platform;
  • Live Ramp;
  • Bright Roll;
  • App Nexus;
  • Media Smart;
  • Jampp;
  • InMobi;
  • Bidease;
  • AdPushup;
  • Smadex.

Alegerea unei platforme DSP trebuie să se bazeze pe existența unui număr cât mai mare de canale care atrag publicul-țintă, nivelul concurenței din momentul în care se realizează licitația sau criteriile de direcționare către segmentul-țintă. Nu trebuie uitați nici algoritmii și nici sistemele de stabilire a prețurilor (CPI, CPC, CPA și CPV).

DSP-urile sunt platformele care sunt extrem de utile agențiilor de publicitate oferindu-le acestora posibilitatea de a ajunge la segmentul de clienți vizat în funcție de preferințele personale ale acestora în cel mai eficient mod.