După cum ai aflat și din alte surse, întreținerea și siguranța mașinilor sunt strâns legate de calitatea și uzura anvelopelor. Dacă ai ajuns la acest ghid, înseamnă că vrei să știi dacă pneurile tale de iarnă sunt capabile încă să ofere performanțele pe care le vrei pe drumurile acoperite cu zăpadă și gheață.
Nu este nevoie să întrebi mecanicul local! Iată diferite metode de calculare a uzurii anvelopelor de iarnă și de prevenire a acesteia:
Indicatori de uzură a benzii de rulare
O modalitate rapidă și ușoară este să te uiți la indicatorii de uzură a roții din interiorul șanțurilor. Acestea sunt bare din cauciuc dure care se află în lateral pe spațiul de rulare. Când acesta arată indicatoarele de uzură „2/32” sau 1,6 mm, anvelopa trebuie înlocuită sau îmbunătățită cu lanțuri, deoarece nu mai oferă tracțiune eficientă pe zăpadă și gheață.
Nivelul de uzură înainte de iarnă
Dacă adâncimea benzii de rulare măsoară mai puțin de 6/32” sau 4,8 mm înainte de începutul iernii, cel mai probabil nu va dura un sezon complet, sau echivalentul a aproximativ 10.000 km. Cei care intenționează să-și extindă viața cauciucurilor încă un sezon doar pentru a economisi bani, ar putea să plătească mult mai mult pentru un nou set de anvelope, dacă vor avea parte de luni întregi de ninsori abundente.
Nu toate cauciucurile de iarnă se uzează cu aceeași viteză. Cele de zăpadă vor dura, în general, mai mult decât modelele proiectate pentru condiții de gheață. Calitatea materialului joacă, de asemenea, un rol cheie în durabilitatea pneurilor.
Un mod clasic de a măsura uzura anvelopelor de iarnă este utilizarea unei monezi. Introdu una de 5 bani într-unul dintre șanțuri și vezi dacă acesta acoperă parțial moneda. Dacă vezi vârful său, înseamnă că adâncimea de rulare nu mai corespunde, deci cauciucul nu va dura toată iarna sau 10.000 km.
Prevenirea uzurii premature: presiunea în pneuri
Roțile umflate corespunzător vor reduce uzura și vor economisi combustibilul. Verifică presiunea o dată pe săptămână dacă faci mulți kilometri! Dacă nu mergi foarte mult cu mașina, este bine să o faci cel puțin o dată pe lună.
La fel ca în sezonul cald, și atunci când ai anvelope pentru iarnă care nu respectă presiunea recomandată pentru vehiculul tău, e necesar să le umfli cât curând. Informațiile pot fi găsite în manualul mașinii sau pe o etichetă specifică pe care o ai în bord sau pe ușa șoferului.
Rotirea, echilibrarea și alinierea anvelopelor
E bine ca roțile să fie echilibrate la fiecare 10.000 km pentru a preveni deteriorarea neuniformă a benzii de rulare. Cele direcționale trebuie să fie rotite pe aceeași parte a vehiculului (față-spate), pe când cele non-direcționale, e recomandat să fie rotite pentru a forma un X. Alinierea anvelopelor este indicată imediat ce simți că vehiculul trage spre stânga sau spre dreapta sau când observi niveluri diferite de uzură la benzile de rulare.
Așadar, aplică aceste recomandări simple pentru a preveni deteriorarea prematură a cauciucurilor! Dacă totuși trebuie să le înlocuiești, asigură-te că optezi pentru unele de calitate, de la un furnizor autorizat. În cele din urmă, este preferabil să alegi pneuri noi, și nu second hand, chiar dacă acestea oferă avantajul unui preț mai redus.